آیا مقدار مگاپیکسل در دوربین اهمیت زیادی دارد؟

0
2504

آیا مقدار مگاپیکسل در دوربین اهمیت زیادی دارد، یا عوامل دیگر اهمیت بیشتری داشته و در خرید دوربین باید به آن‌ها توجه کنیم؟

Nick Pecori (عکاس پرتره و فشن) در مقاله ای نظر خود را در این باره بیان کرده است؛ با ما همراه باشید.

 قبل از اینکه موضوع را مورد بررسی قرار دهم باید یادآوری کنم که اگر به دنبال این هستید که بگویید دوربینی بهتر است که ایزو بهتری دارد یا محدوده دینامیک رنج بالاتری دارد و غیره، باید به شما بگویم که از نظر من نور مهم‌ترین عامل است و فرقی نمی‌کند که از یک اسمارتفون استفاده می‌کنید یا سونی A7 R II و همه چیز به نور و عکاسی که در پشت لنز قرار می‌گیرد، بستگی دارد.

سال گذشته من تصمیم گرفتم تا دوربین خود را به نیکون D810 با ۳۶٫۳ مگاپیکسل ارتقا دهم. دوربین قبلی من ۲۴٫۳ مگاپیکسل بود. با اینکه ۲۴٫۳ مگاپیکسل به اندازه کافی خوب بود ولی ارتقا بدنه، یک گام قابل توجه رو به جلو برای من محسوب می شد. با اینکه با این دوربین و حجم بالای فایل‌ها، احتیاج به حافظه بیشتری برای نگهداری از عکس‌هایم دارم، ولی با این حال از این تصمیم خود خوشحالم و یکی از دلایل خودم را در زیر برایتان بازگو می‌کنم.

چه زمانی مگاپیکسل بیشتر به کار می‌آید؟

به عکس زیر که من گرفته‌ام نگاه کنید، مدلی که من از آن عکاسی کردم روی یک پله نشسته بود و همین موضوع باعث شد که پله‌ها در پشت سوژه به صورت صاف قرار نگرفته‌اند. گاهی اوقات بعد از گرفتن عکس نمی‌توان به راحتی و با چرخش این مشکل را برطرف کرد.

مقدار مگاپیکسل در دوربین

همانطور که می‌بینید در حالی که من حالت عکس را بسیار می‌پسندم اما پله‌ها در پس‌زمینه هر بیننده‌ای را منحرف می‌کند. بگذارید با چرخش این مشکل را برطرف کنیم:

مقدار مگاپیکسل در دوربین

همانطور که می‌بینید با چرخش (Rotate) عکس، تمرکز من بر روی حفظ تناسب صورت وی با سطح پله بود. با این چرخش، این عکس بازهم قابل استفاده نیست. پس نیاز دارم که عکس را کراپ کنم. این جاست که یکی از مزایای ۳۶ میلیون پیکسل به کارم می‌آید. این مگاپیکسل به من انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد.

مقدار مگاپیکسل در دوربین

در عکس بالا نتیجه کراپ نهایی است که در واقع تنها ۵۰ درصد عکس اصلی است. همانطور که می‌بینید جزییات زیادی در عکس مشخص است. در عکس زیر، زوم ۱۰۰ درصد آن را ببینید:

مقدار مگاپیکسل در دوربین

به طور کلی بسته به استفاده شما از عکس‌ها، مگاپیکسل دوربینتان می‌تواند متفاوت باشد. آیا عکس‌های خود را چاپ می‌کنید؟ عکس‌های شما در بیلبوردهای تبلغاتی قرار می‌گیرند؟ یا عکس‌هایتان در وب منتشر می‌شوند؟ آیا به نظر شما برای اشتراک‌گذاری عکس در اینستاگرام نیاز به دوربین ۵۰ مگاپیکسلی داریم؟ برای من مگاپیکسل اهمیت زیادی دارد، زیرا عکس‌هایم را در کاتالوگ‌ها و مجلات چاپ می‌کنم. به همین دلیل مگاپیکسل بیشتر، به من کمک میکند تا کراپ‌های متفاوتی از عکس‌هایم داشته باشم. برای مثال ۳ کراپ مختلف را در عکس زیر ببینید (عکس اصلی در سمت چپ قرار دارد).  در نتیجه با این انعطاف پذیری و با توجه به نیاز مشتری، عکسی افقی یا عمودی ارایه خواهم کرد.

مقدار مگاپیکسل در دوربین

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مقدار مگاپیکسل برای شما اهمیت دارد؟ یا عوامل دیگری را در هنگام خرید دوربین لحاظ می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments