نکاتی که قبل از گرفتن تایم لپس باید بدانید

0
3078

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن گذشت زمان، تایم لپس است. تایم لپس یک سری از عکس‌ها است که از یک موضوع واحد در یک دوره زمانی (دقیقه، ساعت و حتی چند روز) گرفته می‌شود و در نهایت با قرار دادن این عکس ها در کنار هم یک ویدیو شکل می‌گیرد. تصور غلط رایج این است که تایم لپس ویدیویی است سرعت آن زیاد شده است. در حالی که با این کار با مشکلاتی مانند عنر باطری، گرم شدن دستگاه و کم بود فضای ذخیره‌سازی مواجهه خواهید شد. در حالی که با عکاسی می‌توان از باطری استفاده بهینه‌ای داشته باشید و بتوانید با فرمت RAW تصویربرداری کرده و عکس‌ها را در نهایت پردازش کنید.

در واقع شما تنها نیاز به یک سه پایه، یک محل خوب که در آن پویایی وجود داشته باشد نیاز دارید. با این حال، ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید کیفیت فیلم‌ نهایی را افزایش دهید.

ترازسفیدی را تنظیم کنید

انجام این تنظیمات لزوما حیاتی نیست اما کمک می‌کند که در زمان پردازش عکس‌ها زمان کمتری را صرف کنید. پس تراز سفیدی را تنظیم کنید. حتی اگر با فرمت RAW عکس می‌گیرید، اگر تراز سفیدی را برای تمام فریم‌ها براساس نور تنظیم کنید، کارتان راحت‌تر از زمانی است که ترازسفیدی را بر روی Auto تنظیم کنید و در نهایت تراز سفیدی هر عکس را جداگانه در فرآیند پردازش انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که می‌توانید به راحتی تمام فریم‌ها را در نرم‌افزار لایت‌روم انتخاب کرده و برای همه آن‌ها یک تراز سفیدی را اعمال کنید. در تایم لپس زیر، ترازسفیدی بر روی Auto تنظیم شده است و شما می‌بینید که برخی لز رنگ‌ها تغییر کرده‌اند. با وجود کم بودن این تغییرات ولی بازهم آزار دهنده هستند.

از سه پایه استفاده کنید

شما قطعا نیاز به نوعی سه پایه دارید تا مطمئن شوید فریم‌های شما ثابت باشند. با سه پایه معمولی ممکن است برایتان محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد استفاده از این سه پایه‌ها به سختی ممکن است و گاها ناممکن می‌شود.  برای این موارد از سه پایه‌های منعطف گوریلا (Gorillapod) استفاده کنید. برخی از انواع این سه پایه‌ها قابلیت تحمل وزن دوربین‌های DSLR را نیز دارند و به راحتی می‌توانید دوربین خود را بر روی یک نرده یا هر جای دیگر قرار دهید. همچنین می‌توانید هد سه‌پایه استاندارد را به آن متصل کنید و به این صورت کنترل بیشتری برای موقعیت دوربین داشته باشید.

باطری اضافه همراه داشته باشید

گرفتن تایم‌لپس نیاز دارد که دوربین شما برای مدت طولانی روشن باشد و تعداد زیادی عکس را ثبت کند. برای مثال تایم‌لپس نمونه زیر با دوربین سونی a6300 گرفته شده است. عمر باطری این دوربین ۴۵۰ فریم بوده و  ویدیو زیر حاصل ۱۵۰۰ عکس در مجموع است. باطری اکسترنال به شما اجازه می‌دهد که بدون نگرانی از باطری عکس‌های خود را ثبت کنید. برای این کار با توجه به دوربین از باطری اکستنرنال یا گریپ می‌توانید استفاده کنید. اگر بخواهید دوربین خود را خاموش کرده و باطری آن را عوض کنید قطعا چندین فریم را از دست خواهید داد. دوربین‌های کمی هستند که در عین حال که در حالت اتصال به USB و شارژ قابلیت عکاسی داشته باشند. اگر دوربین نیکون، کانن یا هر برند دیگری دارید، می‌توانید آداپتورهایی را تهیه کنید که بعد از اتصال به دوربین به منبع تغذیه متصل شود و دیگر نیازی به خاموش کردن دوربین نباشد.

حالت الویت دیافراگم

درباره اینکه بهترین حالت در دوربین برای ثبت تایم‌لپس چیست، نظرات مختلفی وجود دارد. در حالت  دستی، شما کنترل کاملی بر روی تمامی ارکان نوردهی دارید  و دوربین تغییری را در تنظیمات اعمال نمی‌کند. اگر هنگام عکس‌برداری تغییر زیادی در میزان نور صحنه به وجود نیاید، این حالت مناسب است اما اگر بخواهید از روز تا شب یا بالعکس عکاسی کنید، این کار کمی سخت می‌شود. در زمان‌هایی که برای مدت طولانی قصد ثبت تصاویر را دارید برای جلوگیری از تغییرات نور، بهترین حالت در دوربین «الویت دیافراگم» است.

با توجه به مدل دوربین، ممکن است در ویدیو خود اختلاف کمی را در میزان نور ببینید. این اختلاف‌ها به دلیل سیستم نورسنجی و تشخیص غلط آن بوده و در نهایت یک فریم نسبت به فریمی دیگر کمی روشن‌تر یا تیره‌تر شود. در دوربین‌های قدیمی‌تر برای رفع این مشکل بایستی وقت زیادی را در نرم‌افزارهای ویرایش عکس صرف می‌کردیم اما در دوربین‌های جدیدتر مانند نیکون D750 و سونی a6300،  در گرفتن تایم‌لپس با نورسنجی عالی می‌توان با دقت بیشتری عکاسی کرد.

دوربین و سه پایه خود را آماده کنید و صبر کنید تا هوا کمی ابری شود. برای گرفتن ایده‎‌ سعی کنید تایم‌لپس‌های متعددی را ببینید و فراموش نکنید که برای ثبت یک تایم‌لپس باید صبور باشید.

[aparat id=”5CsJF”]

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments