عکس رنگی یا سیاه و سفید ؟

1
6099
عکس رنگی یا سیاه و سفید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خود بپرسید عکسی که گرفته‌اید بهتر است سیاه‌ و سفید باشد یا رنگی؟ هر دو چطور؟ اگر این سوال را بارها از خود پرسیده‌اید بیایید با هم چند نکته را مرور کنیم که می‌تواند به شما در انتخاب تصمیم درست کمک کند.

۱- آیا عکس شما تجاری است؟ اگر این چنین است در ۹۹ درصد مواقع خروجی کار رنگی است. به خصوص اگر سوژه عکاسی یک محصول، غذا یا حتی عکاسی معماری است.

عکس رنگی یا سیاه و سفید

 ۲- آیا رنگ‌های قوی و غالب در تصویر شما وجود دارد؟ اگر چنین است پس بهتر است عکس رنگی باشد. به طور کلی اگر تصویر دارای رنگ‌های زیادی باشد، تک رنگ بودن گزینه مناسبی نیست زیرا دیگر رنگ‌ها قابل حس کردن نخواهند بود. برای داشتن عکسی سیاه و سفید نیاز به تنوع درخشندگی دارید. اگر رنگ غالب در صحنه، طیف روشنایی خوبی را داشته باشد می‌توانید هم خروجی رنگی و هم سیاه و سفید داشته باشید.

۳- آیا عکس به طور طبیعی دارای رنگ‌هایی غیراشباع است؟ در این نوع عکس‌ها که به دلیل سوژه یا نور صحنه، رنگ‌ها حضور کمی دارند؛ سیاه و سفید می‌تواند گزینه مناسبی باشد. گاهی این تفاوت شما را هیجان زده خواهد کرد که چگونه صحنه‌ای با رنگ‌های کم به عکسی سیاه و سفید و متفاوت تبدیل می‌شود. البته فراموش نکنید که گاها هر دو موثر خواهند بود.

۴- آیا سوژه به وسیله نورپردازی از صحنه جدا شده است؟ هر دو خروجی رنگی و سیاه و سفید می‌تواند مفید باشد. اما شاید ترجیح بر عکس سیاه و سفید باشد زیرا سوژه به وسیله نور و هایلایت‌ها از صحنه متمایز شده است.

۵- آیا سوژه به وسیله رنگ از صحنه متمایز شده است؟ خروجی بهتر است رنگی باشد. اگر انتخاب سیاه و سفید باشد ممکن است با مشکلاتی مواجهه شوید. زیرا تمایز قائل شدن میان تفاوت درخشندگی رنگ ها در عکس سیاه و سفید کمی سخت می‌شود. به یاد داشته باشید که گاهی رنگ به تنهایی می‌تواند سوژه عکس شما باشد.

۶- چه احساسی را با عکس خود می‌خواهید منتقل کنید؟ عکس‌های کلاسیک جاودان همیشه سیاه و سفید هستند. اما شما می‌توانید به راحتی با تغییر رنگ‌ها و تراز سفیدی، حس عکس خود را تغییر دهید.

۷- آیا عکس شما بخشی از یک مجموعه عکس دیگر است؟ جواب هرچه باشد، باید عکس با آن مجموعه سازگار باشد. می‌توانید دو مجموعه متفاوت را ادیت کنید که هریک جداگانه از نظر رنگی یا سیاه و سفید بودن با کل مجموعه سازگار باشد و به یاد داشته باشید در نیمه مجموعه عکس‌ها، سبک کار را تغییر ندهید. در ابتدا انتخاب کنید که چه حالتی برای کل عکس‌ها مناسب است و آن را در کل مجموعه اعمال کنید.

البته بدون شک راحت‌ترین راه برای اینکه این سوال برایتان به وجود نیاید این است که قبل از شات زدن، تصویر را در ذهن خود تجسم کنید. شما چه معیاری برای انتخاب رنگی یا سفید بودن عکس خود دارید؟

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
طاهر
طاهر
7 سال قبل

اساسا عکس سیاه و سفید موجب توجه بیننده به سوژه میشود ، وجود سایه روشن قوی در سوژه و یا همان که در بخش ۴ اشاره کردید بسیار تاثیر گذار است . بعضی از شرایط وجود رنگ تمرکز بر روی سوژه اصلی عکس را از بین میبرد . دنیای سیاه و سفید به عقیده من هنری تر است