چک لیست قبل از عکاسی

0
2825

احتمالا دیده‌اید که برخی از عکاسان تنها شاتر را می‌فشارند برای آنکه عکسی را گرفته باشند و برخی دیگر تنها در موقعیت‌هایی که کاملا تحت کنترل آن‌هاست (در استودیو) عکاسی می‌کنند و برخی در این میانه هستند. دلیل نوشتن این مقاله این است که چک لیست قبل از عکاسی که باید به آن‌ها توجه کنید را بیان کنیم تا حتی اگر زمان کافی نداشته باشید با تکرار این موارد به صورت عادت غریزی آن‌ها را رعایت کنید.

اگر تمرکز کافی بر روی آنچه مشاهده می‌کنید نداشته باشید نتیجه آن قطعا در عکس شما نمایان خواهد شد و خروجی عکسی ضعیف‌تر است. به همین دلیل یکی از موارد مهم قبل از شروع به عکاسی این است که با تجهیزات خود به خوبی آشنایی داشته باشید. اگر کنترل کافی بر روی تجهیزات خود نداشته باشید در یک لحظه نمی‌توانید به درستی عمل کنید و سوژه مورد نظر را از دست خواهید داد.

این نکته نه تنها درباره عکاسی بلکه درباره تمام چیزهای دیگر زندگی نیز صدق می‌کند و هرچه آن عمل برای شما تکرار شود به یک عادت غریزی تبدیل می‌شود که دیگر نیازی به فکر به آن ندارید.

اگر به اندازه کافی عکاسی کنید، بخشی از ذهن شما به آن اختصاص پیدا می‌کند  و حتی در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده می‌توانید به درستی عکاسی کنید. البته همیشه و در هر شرایطی باید توجه زیادی به کار خود کنید.  پس فراموش نکنید که همه چیز وابسته به تمرین است.

بخشی از عکاسی که نمی‌تواند به صورت خودکار انجام شود، «دیدن» است. دیدن یا به طور خاص، مشاهده آگانه جهان پیرامون و توجه به چیزهایی که ارزش عکاسی را دارند. البته نباید ثبت عکس را براساس علایق شخصی نادیده گرفت. این بخش در عکاسی منحصر به فرد بوده و باید همیشه بر روی آن کار کنید و با تجربه خود آن را تکامل ببخشید.

بیایید از موضوع اصلی خود دور نشویم و چک لیست قبل از عکاسی را با هم مرور کنیم.

  • نور. در ابتدا همیشه نورهای مناسب را انتخاب کنید. نبود نور مساوی است با نبود عکس. یک سوژه پیش و پا افتاده در موقعیت نوری مناسب می‌تواند به سوژه‌ای جالب تبدیل شود. نکته مهم این است که به سایه‌ها و هایلایت‌ها توجه کافی داشته باشیم.
  • ایده. من چه چیزی را می‌بینیم؟ یا مهم‌تر از آن، می‌خواهم مخاطبان من چه چیزی را ببینند؟ البته باید توجه کنید که گاهی ترکیب نور و سوژه می‌تواند ایده را خلق کند و ایده می‌تواند به سادگی یک صحنه انتزاعی باشد.
  • سوژه. عکس درباره چه چیزی است؟ اگر داستانی وجود دارد، چه چیزی یا چه کسی در مرکز توجه قرار دارد؟ آیا به تنهایی در صحنه برجسته است؟ آیا چیزی است که از نظر شخصی من جالب است و با کار من متناسب است یا فقط به دلیل غیر معمول  بودن جالب است؟
  • سوژه های مکمل. آیا یک تصویر به تنهایی می‌خواهد یک داستان را روایت کند؟ آیا به فریم‌هایی قبل و بعد آن نیاز داریم تا آن را تکمیل کند؟ آیا درباره زنجیره‌ای از اتفاقات مشخص است یا صرفا یک پیشنهاد محسوب می‌شود؟ چه مقدار از پس‌زمینه را باید در آن لحاظ کرد؟
  • پرسپکتیو (چشم‌انداز). آیا می‌خواهید بر پیش‌زمینه تاکید کنید، آیا به زمینه احتیاج دارید؟ یا به یک صحنه انتزاعی؟ چه نوع چشم‌اندازی سوژه را زیبا تر جلوه می‌هد؟ آیا قصد روایت یک داستان یا گزارش موضوعی را دارید؟ اگر چنین است، زاویه دید، به عنوان یک ناظر است یا کسی که در آن اتفاق درگیر است؟ نکته این جاست که اگر در این موضوع شک دارید می‌توانید با لنز وایدتری عکاسی کنید، در این حالت موارد بیشتری در صحنه حضور خواهند داشت. در این حالت باید ریسک عوض کردن لنز را بپذیرید زیرا ممکن است در این بین، سوژه را از دست بدهید.
  • کادربندی و سوژه. قصد دارید سوژه را در کجای کادر قرار دهید؟ آیا در کادر عوامل دیگری وجود دارند که چشم بیننده را به سوژه هدایت کند؟ (مانند خطوط راهنما)
  • لبه‌های تصویر. آیا در لبه‌های تصویر چیزی وجود دارد که موجب انحراف چشم شود؟ به یاد داشته باشید که انتخاب کادربندی باید با آگاهی صورت پذیرد.
  • عمق میدان. می‌خواهیم چه فضایی از تصویر در منطقه فوکوس باشد؟
  • دیافراگم. چه دیافراگمی را باید استفاده کنیم؟ برای انتخاب این موضوع باید دیافراگم لنز، سرعت شاتر و ایزو مناسب عکس نیز توجه کرد. در کنار همه این موارد باید این نکته توجه کرد که می‌خواهیم سوژه را در چه جایی کادر قرار گیرد.
  • نوردهی. موارد زیادی به نوردهی وابسته هستند. چه چیزی را می‌خواهیم نمایش دهیم و چه چیزی را می‌خواهیم پنهان کنیم؟ این مورد اهمیت زیادی دارد زیرا ترکیب‌بندی از نوردهی متاثر است. آیا سرعت شاتر برای جلوگیری از لرزش مناسب است؟ آیا سرعت شاتر متناسب با حرکت سوژه و نوع عکس متناسب است؟ اگر قصد فریز کردن سوژه مترکت را داریم، با افزایش سرعت شاتر چقدر می‌توانیم ایزو را افزایش دهیم.
  • زمان‌بندی. منتظر لحظه مناسب بمانیم. کادر بندی و فوکوس خود را تنظیم کرده یا با یک تک عکس یا چند عکس توالی آن اتفاق را ثبت کنیم.

چندین عکس بگیرید. این اتفاق به شما کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسید و در نهایت کادربندی و وضوح تصویر را چک کنید. اگر همه چیز آن طور نیست که می‌خواهید، مجددا عکس بگیرید.

 

در این مطلب سعی کردیم مواردی که قبل از گرفتن عکس باید به آن توجه کنیم را با هم مرور کنیم. در مطالب بعدی به پارامترهایی که در عکاسی استودیویی باید توجه کنیم خواهیم پرداخت.

 

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments