مفهوم نوردهی در عکاسی

0
3409

در ادامه مباحث مفاهیم پایه عکاسی مانند مفهوم کراپ فکتور، مثلث نوردهی، ترکیب‌بندی و … که با شما صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم مفهوم نوردهی در عکاسی و Underexposure و Overexposure را در اختیارتان قرار دهیم. دانستن این دو مفهوم در عکاسی ضروری است.

همانطور که قطعا می‌دانید سه پارامتر در میزان روشنایی عکس تاثیرگذارند: دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو. هنگامی که می‌خواهید یک عکس با نوردهی مناسب داشته باشید؛ مساله این نیست که هریک از این پارامترها را جداگانه چگونه تنظیم کرده‌اید؛ بلکه ارتباط آن‌ها با هم میزان نور عکس را تعیین می‌کند. برای مثال اگر در جایی با نور بسیار روشن هستید و می‌خواهید دیافراگم بازی مانند f/2 یا f/1.4 را انتخاب کنید، باید سرعت شاتری بالا و ایزو پایین‌تری را انتخاب کنید. احتمالا برایتان پیش آمده است که در انتخاب این پارامترها اشتباه کرده باشید و در نهایت عکس شما نور مناسبی نداشته است..

عکس با نور کم یا Underexpose چیست؟

عکس‌های Underexpose به عکس‌هایی گفته می‌شود که تاریک هستند. در زیر می‌توانید یک نمونه مشاهده کنید:

نوردهی در عکاسی

البته توجه داشته باشید که این عکس توسط نرم‌افزار تاریک شده است تا بتوانیم مفهوم را منتقل کنیم. همانطور که مشخص است، تنها قسمت‌های روشن عکس دارای کمی جزییات هستند و قسمت‌های تاریک اطلاعات زیادی ندارند و البته مهم‌تر از هرچیز، عکس نور خوبی ندارد.

عکس با نور زیاد یا Overexposure چیست؟

عکس‌های Overexposure درست در مقابل مفهوم بالا قرار دارند و به عکس‌هایی گفته می‌شود که نور در آن‌ها بیش از حد زیاد است. اگر پارامترهای نوردهی را طوری انتخاب کنیم که نور بیشتری به سنسور دوربین برسد؛ در نتیجه میزان نور عکس بیش از حد خواهد شد. در زیر می‌توانید یک نمونه را ببینید:

نوردهی در عکاسی

قطعا تفاوت برایتان آشکار است. عکس اول بسیار تاریک و عکس دوم بسیار روشن بود. در هر دو نوع عکس، تشخیص جزییات صحنه امکان پذیر نیست و میان سایه‌ها و هایلایت عکس تعادل برقرار نیست.

حالا به عکس زیر نگاه کنید:

نوردهی در عکاسی

در واقع عکس‌هایی که نه بسیار روشن و نه بسیار تاریک باشند و سایه‌ها و هایلایت‌های در تعادل بوده و عکس را طبیعی‌تر می‌سازند، عکسی با نوردهی مناسب هستند. در واقع در این عکس‌ها تمام جزییات در دسترس است.

همانطور که می‌بینید، برخلاف دو عکس قبلی که جزییات در آن‌ها مشخص نبود، در این عکس جزییات بیشتری نمایان است. البته در قسمت شیشه‌های ساختمان کمی رفلکت نور وجود دارد ولی عکس طبیعی‌تر است.

البته باید توجه کرد که از منظر نوردهی نمی‌توان عکس‌هایی را ثبت کرد که دقیقا طبیعی جلوه کنند، حتی اگر از تکنیک HDR استفاده کنید. زیرا دوربین‌های دیجیتال هنوز محدودیت‌هایی زیادی در دینامیک رنج دارند. چشمان ما این محدودیت را نداشته و در یک صحنه خاص می‌تواند سایه‌ها و هایلایت‌ها را بسیار بهتر از دوربین تشخیص دهد. اما گاها این محدودیت می‌تواند موجب ایجاد خلاقیت به جای نشان دادن واقعیت محض باشد.

باید بدانید همانطور که شما برای رسیدن به یک هدف؛ لنز، دوربین، سوژه، زاویه، ترکیب‌بندی، نور، تنظیمات و … را انتخاب می‌کنید می‌توانید میزان نوردهی را طوری خلاقانه انتخاب کنید که آنچه شما در ذهن دارید را ثبت کند.

در واقع نمی‌توانیم بگوییم که نوردهی درست چیست، عکس با نور کم یا Underexpose یا  عکس با نور زیاد یا Overexposure تنها برای شما و هدف شما از عکس مفهوم دارد. همانطور که درباره قبلا درباره حالت های مختلف در دوربین به شما گفتیم، دوربین همیشه نمی‌تواند میزان نور درست را با توجه به خواسته شما تعیین کند. این شما هستید که باید تعیین کنید می‌خواهید کدام قسمت از عکس روشن و کدام قسمت تاریک باشد. البته این بدین معنی نیست که تلاش نکنید به نور مناسبی دست یابید ولی از این موضوع استفاده کنید و با خلاقیت عکس‌های متفاوت ثبت کنید.

نوردهی در عکاسی
NIKON D700 + 50.0 mm f/1.4 @ ISO 200, 1/8000, f/2.0

برای مثال اگر بخواهید از یک نفر که در کنار پنجره ایستاده است عکاسی کنید، آیا می‌خواهید صوت فرد مشخص تر باشد و از پس زمینه جدا شود یا نه به صورت ضد نور عکاسی کرده و نور پنجره را معیار قرار داده و آن فرد را در سایه قرار دهید؟ همه اینها به انتخاب شما بستگی دارد.

پس فراموش نکنید که همه چیز در میزان نوردهی به آنچه شما می‌خواهید به دست آورید بستگی دارد.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments