دکمه AE-L در دوربین‌های نیکون

6
20137
دکمه AE-L

 کارکرد دکمه AE-L / AF-L در دوربین‌های نیکون

اگر شما یک دوربین DSLR مبتدی مانند نیکون D3100 یا دوربین حرفه‌ای مانند D4s داشته باشید؛ دکمه‌ای اختصاصی در پشت این دوربین می‌بینید که بر روی آن AE-L / AF-L نوشته شده است.. شاید شما هم کم از این دکمه استفاده کنید اما باید بدانید که این دکمه کاربردهای خوبی در برخی موقعیت‌ها دارد که می‌تواند باعث شود عکاسی برایتان ساده‌تر شود.

در این مقاله سعی داریم این دکمه و کارکرد آن را به شما معرفی کنیم.

قفل نوردهی خودکار (AutoExposure-Lock) / قفل اتوفوکوس (AutoFocus-Lock)

این کلید همانطور که از حروف اختصاری آن مشخص است، برای قفل نوردهی خودکار و فوکوس استفاده می‌شود. در واقع وظیفه اصلی آن،  قفل نوردهی یا فوکوس است. این به چه معناست؟ اگر شما یکی از حالت‌های دوربین مانند الویت شاتر، الویت دیافراگم و … را استفاده می‌کنید، از این دکمه می‌توان برای مجبور کردن دوربین در استفاده مقدار مشخص برای سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو و تراز سفیدی استفاده کرد.

از آنجایی که در هر یک از حالت‌های اتوماتیک، دوربین با استفاده از سنسور نورسنجی میزان نور مطلوب را اندازی‌گیری می‌کند و هر بار که صحنه را جابه‌جا می‌کنید، دوربین مجددا نور را ارزیابی می‌کند، می توانید با استفاده از این دکمه بر روی نور مطلوب، قفل کنید. یکی از کاربرهای این موضوع هنگامی است که می‌خواهید به صورت پاناروما عکاسی کنید و حتما باید عکس‌هایی که می‌گیرید و قصد دارید آن‌ها را به هم بچسبانید دارای نور یکسانی باشند. اگر نور یکی از عکس‌ها با دیگری متفاوت باشد، عملا غیرممکن است که بتوانید در نرم‌افزارهای پاناروما تصاویر را به هم متصل کنید و تصویر یک دستی داشته باشید. مثال دیگر برای استفاده از این دکمه، مواقعی است که در حال عکاسی از سوژه‌ای هستید که پس زمینه آن مدام در حال تغییر است. در واقع هر زمان که به نور ثابتی نیاز دارید و نمی‌خواهید به صورت کاملا دستی عکاسی کنید دکمه AE-L می‌تواند مفید واقع شود.

اما درباره قفل اتوفوکوس یا AF-L چطور؟ مانند قفل نوردهی، این کلید می‌تواند برای قفل فوکوس در هنگامی که کادر شما تغییر می‌کند، استفاده کنید. برای مثال هنگام عکاسی در محیط داخل با نور کم تجربه کرده اید که دقیق‌ترین نقطه، نقطه فوکوس مرکزی است. دلیل این موضوع این است که نقطه فوکوس مرکزی همیشه دقیق‌تر است؛ به خصوص در دوربین‌های مبتدی DSLR که سنسور آن‌ها دارای یک فوکوس cross است.  پس اگر بخواهید از نقطه فوکوس مرکزی استفاده کنید باید همیشه سوژه خود را در مرکز صحنه قرار دهید. هنگانی که کادربندی خود را تغییر دهید و مجددا دکمه شاتر را نیم پرس کنید، دوربین مجددا فوکوس را تغییر خواهد داد. اگر حالت فوکوس را بر روی AF-S یا Single Area Focus Mode  تنظیم کرده‌اید، این مشکل وجود نخواهد داشت و با نیم پرس کردن نقطه فوکوس انتخابی تغییری نمی‌کند. اما اگر تنظیمات فوکوس دوربین را بر روی AF-C یا Continuous Focus Mode قرار داده‌اید، دوربین هنگامی که مجداد نیم پرس می‌کنید، نقطه فوکوس مناسب را مجددا انتخاب می‌کند.

حالت پیش فرض AE-L / AF-L

 حالت پیش فرض این دکمه برای قفل کردن نوردهی و فوکوس به صورت هم زمان است. دوربین‌های DSLR مبتدی دارای کنترل کمی بر روی عملکرد این دکمه دارند، ولی عملکرد این کلید در دوربین‌های حرفه‌ای تر می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در دوربین نیکون D3100، تنها ۵ حالت برای این کلید در بخش تنظیمات شامل AE lock (hold) /AF / AE Lock / AE Lock only / AF lock only  و AF-ON است. در حالی که دوربین نیکون D300s، به جز موارد فوق گفته شده، دارای ۱۲ حالت دیگر نیز هست. پس عملکرد این دکمه با توجه به آنچه که شما در تنظیمات دوربین انجام می‌دهید متفاوت خواهد شد.

حالت‌های مختلف قفل نوردهی خودکار  و اتوفوکوس

ممکن است هنگام انتخاب این گزینه ها در منو دچار تردید شوید که کدامیک برایتان مناسب است. بیایید نگاهی به این موارد بیاندازیم:

دکمه AE-L

  • AE/AF Lock – این حالت، پیش فرضِ دکمه مورد نظر است و به صورت هم زمان، هم نوردهی (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و تراز سفیدی) و فوکوس را قفل می‌کند. هنگامی که دست خود را از روی این کلید بردارید، حالت قفل نیز دیگر عمل نخواهد کرد.
  • AE lock Only – این حالت، نوردهی دوربین را قفل خواهد کرد. پس اگر کادر عکس خود را تغییر دهید، نقطه فوکوس نیز جابه‌جا می‌شود. تا زمانی که این دکمه را نگه دارید، نوردهی شما در حالت قفل باقی خواهد ماند.
  • (AE lock (Rest on release – نوردهی با یک بار فشار این دکمه، نوردهی تا زمانی که عکس خود را بگیرید قفل می شود حتی اگر دست خود را از روی آن بردارید.
  • (AE lock (Hold – هنگامی که یک بار این کلید را فشار دهید، نوردهی قفل شده و حتی اگر چندین عکس بگیرید نیز به صورت قفل باقی می ماند و تا هنگامیکه مجددا آن را فشار ندهید در همین حالت باقی خواهد ماند.
  • AF lock only –  هنگامی که یک بار این کلید را فشار دهید، اتوفوکوس بر روی حالت مورد نظر قفل شده و تا هنگامی که آن را رها نکنید در همان حالت باقی می ماند.

توجه داشته باشید، تا زمانی که دکمه AE-L / AF-L را فشاردهید و دوربین در هریک از حالت‌های AE باشد، شما در چشمی دوربین AE-L را خواهید دید. اگر در تنظیمات، این دکمه را بر روی AF lock only تنظیم کرده‌اید در چشمی چیزی نخواهید دید.

از میان گزینه‌های ذکر شده (ممکن است در دوربین‌ شما گزینه های بیشتری وجود داشته باشد) گزینه AF-ON اهمیت بیشتری دارد. زیرا یکی از قابلیت‌های کاربردی در دوربین‌های مبتدی DSLR مانند نیکون D3100 و D5100 است. از آنجایی که دوربین‌های مبتدی DSLR  دارای کلید اختصاصی برای AF-ON نیستند، شما می توانید دکمه AE-L / AF-L را در منو برای این کار تنظیم کنید.  با این کار با دکمه شاتر می توانید عکس گرفته و با این دکمه روی نقطه فوکوس مدنظر قفل کنید و دیگر نگران تغییر کادر خود نباشید.

قفل نوردهی خودکار و نورسنجی

ممکن است کمی در اول برایتان سخت باشد که تصمیم بگیرید کدام حالت نورسنجی را قبل از قفل کردن نوردهی انتخاب کنید. اگر درباره نورسنجی دچار سردرگمی هستید، به شما پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله نورسنجی در عکاسی را مطالعه کنید. در دوربین های جدید امروزی، به دست آوردن نور مناسب در عکس ها کار راحتی است،  زیرا دوربین ها دارای سیستم‌های پیچیده نورسنجی و الگوریتم‌های متنوع هستند و نور مناسب را به درستی تشخیص می‌دهند. در کنار همه این‌ها، گزینه‌های متنوعی برای کنترل میزان نوردهی در اختیار عکاسان است.

بیاییدبا هم مثالی را مرور کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان حالت‌های دوربین‌، حالت‌های نورسنجی، حالت‌های اتوفوکوس و قفل اتوفوکس را با هم استفاده کنیم تا بتوانیم یک عکس را ثبت کنیم. عکس زیر، یک پسربچه را در ساحل نشان می‌دهد. خورشید در پشت سر این پسربچه و در مقابل دوربین قرار دارد. برای ثبت این عکس حالت الویت دیافراگم انتخاب شده است و در نتیجه بعد از تنظیم دیافراگم، دوربین سرعت شاتر مورد نظر را محاسبه می‌کند. حالت نورسنجی، بر روی نورسنجی ماتریسی تنظیم شده است و با توجه به اینکه در این حالت، دوربین نور کل صحنه را لحاظ می‌کند، به دلیل روشن تر بودن آسمان، پسر بچه تاریک می‌شود.

دکمه AE-L

اما اگر قصد  داشتیم که پسر بچه با نور مناسب ثبت شود، و برایمان پس زمینه اهمیتی نداشت، باید حالت نورسنجی را بر روی نورسنجی نقطه‌ای قرار می‌دادیم و نقطه فوکوس را بر روی صورت پسر بچه تنظیم می‌کردیم، تا دوربین بدون توجه به پس زمینه، نور پسربچه را تخمین بزند. اگر عکس ثبت شد و بازهم پسر بچه تاریک بود، باید EV (جبران نوردهی) را به سمت + افزایش دهیم تا وی روشن تر شود و اگر پسر بچه نور زیادی داشت باید EV را به سمت – کاهش دهیم. هنگامی که تنظیمات نوردهی به آنچه که می‌خواهیم رسید، دکمه AE-L / AF-L را فشار می‌دهیم (قبلا آن را بر روی AE lock hold تنظیم کرده‌ایم). با این کار، نوردهی قفل شده و می‌توانید عکاسی خود را بدون نگرانی از تنظیمات مجدد دوربین انجام دهید.

به یاد داشته باشید که تمامی این امکانات تعبیه شده‌اند که عکاسی کردن را ساده‌تر سازند تا ما بتوانیم با تمرکز بیشتر، عکس‌های بهتری را ثبت کنیم و دیگر نگران میزان نوردهی عکس خود نباشیم. اگر استفاده از این حالت‌های متعدد و گاها سخت را در دوربین فرا بگیرید می‌توانید عکس‌ها را آنطور که می‌خواهید ثبت کنید.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید باشد. اگر سوالی دارید برایمان در زیر کامنت بگذارید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
عامل
عامل
6 سال قبل

مفید بود ممنون

آرش
آرش
5 سال قبل

سلام
ممنون از مقاله خوبتون.
دوربین من عکسا رو مات میگیره همیشه یه کمی البته. خیلی سرچ کردم و مقاله خوندم ببینم چطوریه تنظیماتش. روشای فوکوس رو چند باز کامل خوندم ولی مشکل اساسیه حل نمیشه هر کار میکنم.
وستم میگه از لنزه … پولم کم اومد لنز خوبی نگرفتم و یه بار هم ضربه ناجور خورده. به نظرم لنزم یا بد بوده یا من خرابش کردم. برای کسی این جوری شده؟ تعمیرکار خوب کسی میشناسه برای لنز؟

بهروز
بهروز
1 سال قبل

درود
ممنون از توضیحات مفید
من D7100 دارم با آپدیت های نهایی.
تنها مشکلی که با کارکردن این دکمه AE-L/AF-L اینه که نمیتونم عکس بگیرم درحالی که قفل فوکوس انجام شده ولی دوباره دوربین خودش فوکوس میکنه!
توضیح: با فشاردادن دکمه AE-L/AF-L فوکوس قفل میشه ولی وقتی دکمه شاتر رو (جهت ثبت عکس) فشار میدم “قفل رو نادیده گرفته” و دوباره خودش فوکوس میکنه درحالی که در حالت AF-S هستم؟!
مشکل کجاست؟
سوالم بعدیم اینه:
آیا میشه فوکوس رو از دکمه شاتر (نیم فشار) بردارم و بار فشاردادن دکمه AE-L/AF-L هم فوکوس و هم قفل رو انجام بدم؟

مسعود
مسعود
4 ماه قبل

👌👌👌 عالی بود